Κυριακή, 20 Οκτωβρίου 2013 14:51

Κοινωνικά δίκτυα και γυναικείοι συνεταιρισμοί

Γράφτηκε από 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
Τα κοινωνικά δίκτυα μπορούν να οριστούν ως «διασυνδέσεις μεταξύ των ανθρώπων», «το άθροισμα των προσωπικών επαφών μέσω των οποίων το άτομο διατηρεί την κοινωνική του ταυτότητα, λαμβάνει συναισθηματική υποστήριξη, υλική ενίσχυση και συμμετοχή στις υπηρεσίες, έχει πρόσβαση στις πληροφορίες και δημιουργεί νέες κοινωνικές επαφές» ή «τα πολυδιάστατα συστήματα επικοινωνίας και διαμόρφωσης της ανθρώπινης πρακτικής και της κοινωνικής ταυτότητας».

Οι γυναίκες που επιχειρούν στη σύγχρονη κοινωνία του διαδικτύου, εάν φιλοδοξούν το εγχείρημά τους να είναι βιώσιμο και αναπτυξιακό, πρέπει να λειτουργήσουν επιτυχώς εντός του ευρύτερου εικονικού κοινωνικού δικτύου και να αξιοποιήσουν το ηλεκτρονικό «επιχειρείν».

Αξίζει να επισημανθεί η άποψη του Granovetter, ο οποίος (1973) θεώρησε ότι η ισχύς των ασθενών δεσμών είναι μεγαλύτερη από αυτήν των ισχυρών δεσμών των κοινωνικών δικτύων στο θέμα των επαγγελματικών ευκαιριών καθώς η διάδοση των πληροφοριών διευρύνεται σε ένα μεγαλύτερο αριθμό ατόμων αυξάνοντας έτσι τις πιθανότητες μιας καλύτερης επαγγελματικής σταδιοδρομίας.

Η έρευνα που αφορά στη διαχείριση των γυναικείων επιχειρήσεων συχνά υπογραμμίζει το σημαντικό ρόλο των δικτύων στην επιβίωση και την επιτυχία των ατομικών επιχειρήσεων. Η άποψη αυτή έχει σε μεγάλο βαθμό επηρεαστεί από τις μελέτες διερεύνησης των επιχειρηματικών δικτύων, οι οποίες έχουν αποδείξει ότι η ποσότητα και η ποιότητα των σχέσεων μεταξύ μιας επιχείρησης και του περιβάλλοντός της είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχία της. Μερικοί έχουν υποστηρίξει ότι υπάρχουν διαφορές μεταξύ των φύλων τόσο στην ίδρυση και διαχείριση των κοινωνικών δικτύων, δηλαδή στη διαδικασία της δικτύωσης, όσο και στο περιεχόμενο των κοινωνικών δικτύων.

Αποτελεί πρόκληση για τους κοινωνικούς επιστήμονες η έρευνα που θα εμβαθύνει στα θέματα κοινωνικών και επιχειρηματικών δικτύων γυναικών, διερευνώντας τα οφέλη που μπορούν να αποκομίσουν οι γυναίκες επιχειρηματίες από τη δικτύωση, συγκρίνοντας τις διαδικασίες δημιουργίας, λειτουργίας και ποιοτικών χαρακτηριστικών των δικτύων μεταξύ ανδρών και γυναικών επιχειρηματιών. Παραπέρα έρευνα κρίνεται απαραίτητη που θα διερευνήσει τα αναπάντητα ερωτήματα που σχετίζονται με τον ρόλο των «γυναικείων» και των «μικτών» δικτύων, στις διαφορετικές φάσεις ανάπτυξης μιας γυναικείας επιχείρησης καθώς και στις δεξιότητες δικτύωσης που διαθέτουν οι γυναίκες επιχειρηματίες και πώς αυτές μπορούν να αξιοποιηθούν καλύτερα προς όφελος των επιχειρήσεών τους και της περιφερειακής οικονομικής ανάπτυξης.

Από την καταγραφή της εμπειρίας γύρω από τα θέματα χρηματοδότησης της γυναικείας επιχειρηματικότητας (ΟΟΣΑ) και όσον αφορά στο τι σκέφτονται οι ίδιες οι γυναίκες επιχειρηματίες για τις τράπεζες, προκύπτει ότι: Οι τράπεζες δεν ξέρουν πώς να αξιολογήσουν τα επιχειρηματικά σχέδια που πραγματοποιούνται από γυναίκες, εκφράζουν φόβο απόρριψης του σχεδίου τους και αμφιβολίες για την υπεράσπισή του από τις τράπεζες, δεν έχουν αρκετή γνώση του τι είναι διαθέσιμο. Οι γυναίκες θα ήθελαν από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα εξατομικευμένη υποστήριξη, ανοιχτόμυαλους διαχειριστές του λογαριασμού τους, παροχή συμβουλών, καλή και εύκολη ενημέρωση και ποικιλία χρηματοδοτικών προγραμμάτων.

Στην Ελλάδα, μελέτη για τους συνεταιρισμούς των γυναικών έδειξε ότι λόγω του μικρού αριθμού των μελών, τα διαθέσιμα κεφάλαια μπορεί να καλύψουν μόνο μερικές από τις δραστηριότητές τους. Αν και πολλοί συνεταιρισμοί έχουν λάβει οικονομική ενίσχυση από διάφορα τοπικά, εθνικά και κοινοτικά μέσα, πολύ λίγα αξιοποιούνται σωστά. Σύμφωνα με έρευνα, το 44% των συνεταιρισμών έχει αξιοποιήσει προγράμματα της ΕΕ ( Μεσογειακά Ολοκληρωμένα Προγράμματα, Leader κ.λπ.), ενώ το 50% από αυτούς κατέφυγαν στα αντίστοιχα εθνικά προγράμματα (ΟΑΕΔ, Υπουργείο Εργασίας). Σε πολλές περιπτώσεις όμως τα διαθέσιμα ίδια κεφάλαια δεν μπορούσαν να καλύψουν τα έξοδα συμμετοχής στα εν λόγω προγράμματα. Μόνο το 6% των συνεταιρισμών κατέφυγε σε δάνεια από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Τα χαμηλά κεφάλαια των περισσότερων συνεταιρισμών και η επιφυλακτική στάση των μελών τους έναντι των δανείων, καθιστά το σχεδιασμό των μελλοντικών τους δραστηριοτήτων δύσκολο. Το γεγονός ότι πολλοί συνεταιρισμοί δημιουργήθηκαν με την υποστήριξη εθνικών ή ευρωπαϊκών προγραμμάτων, δείχνει ότι είναι πολύ δύσκολο γι’αυτούς να ξεπεράσουν το «σύνδρομο» των επιδοτήσεων και να αναλάβουν δυναμικά την προώθηση των δραστηριοτήτων τους, που θα δώσει τη δυνατότητα χρηματοδότησης των συνεταιρισμών.

Η Ένωση αποσκοπεί, ιδιαίτερα, στη μείωση των διαφορών μεταξύ των επιπέδων ανάπτυξης των διαφόρων περιοχών και στη μείωση της καθυστέρησης των πλέον μειονεκτικών περιοχών. Στο άρθρο 175 σημειώνεται ότι η Ένωση ενισχύει την υλοποίηση των στόχων αυτών με τη δράση της, μέσω των Διαρθρωτικών Ταμείων (Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Προσανατολισμού και Εγγυήσεων, Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης), της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων κ.ά. Τα χρηματοδοτικά μέσα καλύπτουν τις διάφορες ανάγκες των ΜΜΕ, είτε νέων είτε υφισταμένων. Ο Μηχανισμός υψηλής ανάπτυξης και καινοτομίας για τις ΜΜΕ παρέχει επιχειρηματικό κεφάλαιο σε καινοτόμες ΜΜΕ στο στάδιο εκκίνησης και στο στάδιο επέκτασής τους. Ο Μηχανισμός Εγγυήσεων υπέρ των ΜΜΕ παρέχει εγγυήσεις δανείων, προκειμένου να ενθαρρύνει τις τράπεζες να χρηματοδοτούν με περισσότερα δάνεια τις ΜΜΕ, τα μικροδάνεια (δάνεια ύψους κάτω των 25.000 ευρώ) για τις ΜΜΕ. Ωστόσο, η μειωμένη προσφορά μικροδανείων επηρεάζει ιδιαίτερα την ίδρυση επιχειρήσεων από ανέργους, γυναίκες ή μέλη εθνοτικών μειονοτήτων.
Διαβάστηκε 2093 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Κυριακή, 20 Οκτωβρίου 2013 15:31
Σοφία Αντωνοπούλου

Διαχειρίστρια του AromaFarm.gr

Ιστότοπος: www.aromafarm.gr E-mail Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.