Κυριακή, 29 Ιουνίου 2014 13:35

Τα βότανα στον αθλητισμό

Γράφτηκε από 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(2 ψήφοι)
Η Μ. είναι δρομέας μεγάλων αποστάσεων και φανατική παίκτρια του βόλεϊ, αλλά πέρυσι τράβηξε έναν μυ και δεν ήταν σε θέση να τρέξει για δύο μήνες. Έχοντας ένα εξαιρετικά δραστήριο και περίεργο μυαλό, η Μ. άρχισε να διερευνά τρόπους για να επιταχύνει τη διαδικασία επούλωσης - αισθάνθηκε σαν να ήταν στάσιμη και απλά να κάθεται και να περιμένει να επουλωθεί το τραύμα της. Είχε διερευνήσει όλες τις επιλογές - τα πάντα, από τα μυοχαλαρωτικά και τη χειρουργική επέμβαση, μέχρι το βελονισμό, δηλαδή μια σειρά από θεραπείες με βελόνες που εισάγονται σε χώρους όπου η ενέργεια μπορεί να είναι στάσιμη, βοηθώντας την να κινηθεί και να επιταχύνει την επούλωση.

Η Μ. ερεύνησε επίσης τα βότανα. Ήταν τυχερή να έχει μια θεία, που της μίλησε για μερικά από τα πιο διάσημα θεραπευτικά βότανα για τους τραυματισμούς - βότανα όπως η άρνικα, η καλέντουλα, το υπερικό (βάλσαμο) και η εχινάκεια.

Σε χώρες με άριστες επιδόσεις σε όλα τα είδη των υπαίθριων σπορ, όπως η Ρωσία, η Γερμανία, η Ιαπωνία και την Κορέα, η χρήση των βοτάνων στον αθλητισμό δεν είναι μόνο εξαιρετικά δημοφιλής, αλλά υποστηρίχθηκε σθεναρά και από την πολιτεία.

Τα βότανα χρησιμοποιούνται με σεβασμό από τους αθλητές από τους αρχαίους χρόνους. Πιθανώς το πιο διάσημο παράδειγμα είναι η χρήση του βοτάνου «αχίλλεια» από τον σούπερ-ήρωα Αχιλλέα, για να επουλώσει τις πληγές των συμπολεμιστών του στον πόλεμο της Τροίας. Η λατινική ονομασία για την αχίλλεια, Achillea millefolium, εξακολουθεί να αντανακλά αυτή την ιστορία. Αργότερα, η αχίλλεια και άλλα βότανα ήταν συχνά χρησιμοποιούμενα για τη θεραπεία κοψιμάτων, γρατζουνιών και πληγών στη σάρκα των μονομάχων.

Αυτά τα βότανα είτε καταναλώνονται απευθείας (νωπά ή μαγειρεμένα), είτε εφαρμόζονται ως υγρό κατάπλασμα, είτε χρησιμοποιούνται ως αλοιφή. Στην Κίνα και την Ιαπωνία, πολεμιστές, παλαιστές και άλλοι αθλητές χρησιμοποιούσαν μια ποικιλία από αφεψήματα ή τσάι για να αυξήσουν την αντοχή και τη δύναμη, και μερικά από αυτά τα βότανα εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται για τους ίδιους σκοπούς και σήμερα.

Μέσω της αυξημένης γνώσης της χημείας των φυτών (Υγρή Χρωματογραφία Υψηλής Πίεσης HPLC, κ.λπ.) και των σύγχρονων μεθόδων εκχύλισης, τα τυποποιημένα παρασκευάσματα βοτάνων προσφέρουν υψηλή συγκέντρωση ωφέλιμων ουσιών, συμβάλλοντας στην αύξηση της απορροφητικότητας και της ισχύος τους. Τα σκευάσματα βοτάνων είναι ασφαλή και αποτελεσματικά όταν χρησιμοποιούνται με σύνεση.

Ο παρακάτω συγκεντρωτικός πίνακας δείχνει τα καλύτερα βότανα για κοινές αθλητικές χρήσεις. Όλα έχουν μια μακρά ιστορία τεκμηριωμένης χρήσης και επιστημονικής υποστήριξης.

Αεροβική: τζίνγκο μπιλόμπα, τζίνσενγκ, μηδική, σπιρουλίνα, χλωρέλλα, γύρη
Αντι-οξειδωτικά: τζίνγκο μπιλόμπα, πράσινα λαχανικά (χόρτα), σπιρουλίνα, χλωρέλλα, δεντρολίβανο, γάλα γαϊδουράγκαθου
Μυκητιάσεις ποδιών: λάδι τεϊόδεντρου, εχινάκεια, εκχύλισμα μαύρης καρυδιάς, ούσνεα (λειχήνα) Φουσκάλες: καλέντουλα, χαμομήλι, σύμφυτο
Κυκλοφορικό σύστημα: τζίντζερ, πιπέρι καγιέν, τζίνγκο μπιλόμπα
Αποτοξίνωση: κολλιτσίδα, εχινάκεια, ταραξάκος
Κοψίματα, γρατζουνιές: εχινάκεια, βαλσαμόχορτο, καλέντουλα, σύμφυτο, άρνικα, λάδι φουντουκιού
Αντοχή – Ενέργεια: Eleuthero, σχιζάντρα, ginseng, τζίντζερ, πιπέρι καγιέν, νταμιάνα, δενδρολίβανο, άγρια βρώμη
Μυϊκοί σπασμοί: βαλεριάνα, χαμομήλι, παπαρούνα, πασιφλόρα
Πονεμένα πόδια: λεβάντα, δεντρολίβανο
Μυικοί πόνοι: αιθέρια έλαια (γωλθερία, χαμομήλι, γαρύφαλλο)
Διαστρέμματα: αιθέριο έλαιο σύμφυτου
Διεγερτικά: πράσινο τσάι, καφές, σοκολάτα
Ηλιακά εγκαύματα: βαλσαμόχορτο, καλέντουλα, χαμομήλι

Αερόβια άσκηση και αντιοξειδωτικά

Κάθε κύτταρο στο σώμα μας χρειάζεται οξυγόνο για τη βέλτιστη υγεία. Κατά τη διάρκεια αθλητικών δραστηριοτήτων, τα κύτταρα και οι ιστοί μας χρειάζονται ακόμα περισσότερο οξυγόνο, καθώς επιπλέον οξυγόνο "καίγεται" ως μέρος της αναπνευστικής διαδικασίας που απελευθερώνει ενέργεια. Έχει αποδειχθεί ότι ορισμένα βότανα μπορούν να βοηθήσουν τα κύτταρά μας να χρησιμοποιούν το οξυγόνο περισσότερο αποτελεσματικά, αυξάνοντας την δύναμη και την αντοχή.

Καθώς επιταχύνεται η αναπνοή, παράγονται μεταβολικά απόβλητα, όπως το γαλακτικό οξύ, που δημιουργούν μια αίσθηση καψίματος ή πόνου στους μυς. Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας, επίσης, είναι πιο ιδιαίτερα αντιδραστικές οι ελεύθερες ρίζες, που μπορούν να προκαλέσουν κυτταρική βλάβη των ιστών. Το σώμα μας έχει αντι-οξειδωτικά για να τις πολεμήσει, αλλά δεν μπορεί να κρατήσει τις πολλές νέες ελεύθερες ρίζες που δημιουργούνται κατά τη διάρκεια έντονης δραστηριότητας. Ευτυχώς, υπάρχουν πολλά εξαιρετικά φυτικά αντι-οξειδωτικά, όπως το ginkgo, το οποίο μπορεί να προστατεύσει τα αιμοφόρα αγγεία, τον αμφιβληστροειδή και το εσωτερικό του αυτιού από βλάβη, το γάλα γαϊδουράγκαθου, το οποίο αποτρέπει βλάβες στο συκώτι, πλούσια σε χλωροφύλλη βότανα και τα τρόφιμα όπως η μηδική, η σπιρουλίνα, η chlorella, το δεντρολίβανο για το νευρικό σύστημα. Αυτά είναι καλύτερα να λαμβάνονται σε μορφή τσαγιού ή σε μορφή εκχυλίσματος (κάψουλες ή δισκία ή υγρό).

Μια νέα υπερ-δύναμη αντι-οξειδωτικό που παρέχει επίσης μια πλούσια πηγή πρωτεϊνών, στερόλες και άλλα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά είναι η γύρη. Είναι μία από τις πλουσιότερες φυσικές πηγές S.O.D. (υπεροξειδικής δισμουτάσης), ένα ισχυρό αντι-οξειδωτικό.

Τα αντιοξειδωτικά μπορούν να ελαττώσουν τον πόνο και να μειώσουν το χρόνο αποκατάστασης μετά από μια έντονη εργασία. Είναι καλύτερα να λαμβάνονται καθημερινά, πρωί και βράδυ ή πριν από την προπόνηση.

Αναβολικά

Αυτή η κατηγορία συμπληρωμάτων είναι ίσως από τις πιο προκατειλημμένες και παρεξηγημένες. Μια σειρά από φυτικά εκχυλίσματα τοποθετούνται σε αυτή την κατηγορία.

Τα μόνα βότανα που αναφέρονται ως αναβολικά στην επιστημονική βιβλιογραφία είναι Eleuthero (Eleutherococcus senticosus) και ginseng (Panax ginseng). Είναι καλύτερο να λαμβάνονται σε υγρή μορφή (1 σταγόνα 2-3 φορές την ημέρα) ή σε μορφή σκόνης εκχυλίσματος (1-2 κάψουλες ή δισκία 2 φορές την ημέρα).

Το Πόδι του Αθλητή

Η ερυθρότητα και η φαγούρα που προκαλείται από τη μυκητίαση ανάμεσα στα δάχτυλα είναι γνωστή στους αθλητές παντού. Συνήθως δεν θεωρείται σοβαρή, αλλά σε ακραίες περιπτώσεις μπορεί να προκαλέσει αιμορραγία στο δέρμα, δημιουργώντας μεγάλη δυσφορία.

Για τη θεραπεία, είναι σημαντικό να διατηρηθεί ξηρή η περιοχή με φυτικές σκόνες, όπως σκόνη μαύρης καρυδιάς, με ανάμειξη καλλυντικής σκόνης αργίλου (για να απορροφήσει την υγρασία) ή Usnea (βλέπε πίνακα αναφοράς) σε σκόνη. Άλλη μια εξαιρετική θεραπεία είναι ο συχνός ελαφρύς ψακασμός με το τεϊόλαδο. Εφαρμόστε αυτές τις θεραπείες τουλάχιστον το πρωί και το βράδυ πριν τον ύπνο (φορέστε μια κάλτσα στο κρεβάτι, εάν είναι απαραίτητο).

Φουσκάλες

Μηχανικοί ερεθισμοί που επηρεάζουν άμεσα το δέρμα και είναι κοινοί στους δρομείς και περιπατητές, ή ακόμη και στα χέρια των αρσιβαριστών. Μπορούν να είναι επώδυνες και ακόμη και να δυσκολεύουν την προπόνηση.

Κρέμες με βάση το νερό και αλοιφές με βάση φυτικά έλαια, που έχουν μια ποικιλία από φυτικά εκχυλίσματα, και χρησιμοποιούνται εξωτερικά, προστίθενται στα μέσα που ενδείκνυνται παραδοσιακά για την επιτάχυνση της διαδικασίας επούλωσης. Οι αλοιφές μπορούν επίσης να παρέχουν λίπανση, συμβάλλοντας στην πρόληψη περαιτέρω βλάβης και τριβής στο δέρμα. Τα πιο δημοφιλή βότανα για τις φουσκάλες είναι η καλέντουλα, το χαμομήλι και η εχινάκεια.

Κυκλοφορικό σύστημα

Τα καλύτερα φυτικά διεγερτικά του κυκλοφορικού συστήματος είναι το τζίντζερ και το πιπέρι καγιέν, και μπορούν να ληφθούν σε καψάκια (ως απλή σκόνη), 2 ή 3 φορές την ημέρα.

Αποτοξίνωση

Όταν τα απόβλητα του μεταβολισμού συσσωρεύονται στο σώμα κατά τη διάρκεια και μετά από μια προπόνηση, οι πόνοι στους μυς και τα άλγη, καθώς και το αίσθημα κόπωσης είναι όλοι πάρα πολύ συχνά. Το σώμα χρειάζεται να αποβάλει αυτά τα απόβλητα και να επισκευάσει τους ιστούς, να ξεκουραστεί, και να πάρει αφθονία υγιεινών θρεπτικών τροφών, καθαρό αέρα και να αφήσει τον ιδρώτα να ρέει ελεύθερα.

Τα βότανα μπορούν επίσης να βοηθήσουν. Τα καλύτερα βότανα «καθαρισμού του αίματος» είναι η εχινάκεια, η κολλιτσίδα και η πικραλίδα. Αυτά τα βότανα μπορούν να ληφθούν σε σκόνη, αφέψημα ή εκχύλισμα δύο ή τρεις φορές την ημέρα.

Αντοχή

Η αντοχή ή μόνιμη δύναμη είναι συνάρτηση της γενικής υγείας του ατόμου και της φυσικής του κατάστασης. Πολλά βότανα έχει αποδειχθεί ότι αυξάνουν την ικανότητα του αθλητή να εργάζεται για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα με λιγότερη κούραση, καθώς και σε αθλήματα, όπως η απόσταση, για περισσότερη ενέργεια για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, καθώς και για γρηγορότερη ανάκτηση δυνάμεων.

Καλύτερα να λαμβάνονται καθημερινά για μεγάλες χρονικές περιόδους, για αρκετούς μήνες ή ακόμα περισσότερο. Η μέση δόση του υγρού εκχυλίσματος είναι συνήθως περίπου 1 σταγόνα δύο φορές την ημέρα ή 1 δισκίο ή κάψουλα του εκχυλίσματος σε σκόνη δύο φορές ημερησίως.

Μυϊκοί σπασμοί

Επώδυνοι σπασμοί μπορεί να προκύψουν από την υπερέκταση των μυών, ειδικά όταν δεν έχει γίνει σωστή προθέρμανση. Η προθέρμανση είναι ιδιαίτερα σημαντική πριν από ένα αθλητικό γεγονός, γιατί η αδρεναλίνη που παράγεται από την εκτέλεση μιας άσκησης μπροστά σε ένα ακροατήριο μπορεί να κάνει το σώμα να υπερβάλει των δυνάμεών του. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε τραυματισμούς.

Η εφαρμογή ενός φυτικού ελαιούχου παρασκευάσματος λειτουργεί καλά - συνήθως ενός ή περισσοτέρων από τα ακόλουθα: έλαιο γωλθερίας, έλαιο χαμομηλιού, καμφορά, έλαιο γαρύφαλλου, τα οποία τονώνουν τη ροή του αίματος και αναστέλλουν τον πόνο.

Η βαλεριάνα, ο λυκίσκος, η παπαρούνα και η πασιφλόρα είναι φυτικά μυοχαλαρωτικά. Λαμβάνουμε 2 ή 3 σταγόνες του υγρού εκχυλίσματος ή 2 δισκία του εκχυλίσματος σε σκόνη.

Οι παραπάνω θεραπείες είναι επίσης χρήσιμες για την ανακούφιση του πόνου στους μυς μετά από μια προπόνηση.

Πονεμένα πόδια

Μετά από μακρά πεζοπορία συνιστάται ένα ζεστό ποδόλουτρο από δεντρολίβανο ή λεβάντα, που βοηθάει στη χαλάρωση των μυών και την τόνωση του κυκλοφορικού.

Διαστρέμματα

Διάστρεμμα είναι ο τραυματισμός της άρθρωσης, με μερική ρήξη των συνδέσμων της. Χρησιμοποιήστε τις ίδιες φυτικές θεραπείες που αναφέρονται στην ενότητα «μυϊκοί σπασμοί». Καταπλάσματα από σύμφυτο χρησιμοποιούνται επίσης εξωτερικά για να επιταχύνουν αυτή τη διαδικασία.

Διεγερτικά

Τα πιο κοινά φυτικά διεγερτικά είναι ο καφές, το τσάι, το γκουαρανά και το κακάο (σοκολάτα). Αν και δεν είναι επιβλαβή αν χρησιμοποιηθούν σωστά, συχνά λαμβάνονται απερίσκεπτα.

Τα αλκαλοειδή που περιέχουν (συνήθως καφεΐνη και εφεδρίνη) διεγείρουν την αντίδραση στο στρες του σώματος. Αυτό μπορεί να στερήσει ενέργεια από την πέψη, κατευθύνοντάς την στους μυς και αυτό μπορεί να είναι εντελώς επιβλαβές για άτομα με αδύναμη πέψη. Η έντονη σωματική δραστηριότητα μετά τη λήψη ενός φυτικού διεγερτικού μπορεί να προκαλέσει ένταση, δυσκαμψία και πόνο, και να αυξήσει σημαντικά τις επιβλαβείς επιδράσεις στο ανοσοποιητικό σύστημα του σώματος, τα επινεφρίδια και την υγεία γενικότερα. Οι άνθρωποι με υψηλή αρτηριακή πίεση θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί με τα διεγερτικά.

Υπάρχουν κάποια καταπληκτικά διεγερτικά βότανα, όπως το ginseng, η άγρια βρώμη, η γύρη, ο βασιλικός πολτός, ο αστράγαλος, η αγκινάρα, η γεντιανή και το τζίντζερ.

Παρατηρείται μερικές φορές ένα χάσμα μεταξύ της πραγματικότητας και της φαντασίας στη διαφήμιση, όπως οι περισσότεροι από εμάς συνειδητοποιούν, σε ό,τι αφορά τα βότανα. Αν και δεν υπάρχουν «μαγικές συνταγές» για την ενέργεια, την αντοχή και την επούλωση των τραυμάτων από αθλητικές δραστηριότητες, τα βότανα παραμένουν η πιο ιδανική θεραπεία για καθημερινές καταστάσεις.
Διαβάστηκε 5178 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Κυριακή, 29 Ιουνίου 2014 14:08
Σοφία Αντωνοπούλου

Διαχειρίστρια του AromaFarm.gr

Ιστότοπος: www.aromafarm.gr E-mail Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.