Σάββατο, 27 Σεπτεμβρίου 2014 16:10

8 εντυπωσιακά, μελαγχολικά και ελπιδοφόρα ευρήματα για τις παγκόσμιες περιβαλλοντικές συνήθειες

Γράφτηκε από 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
True Nature Foods, ένα συνεταιριστικό κέντρο ανακύκλωσης, με έδρα το Σικάγο, που έλαβε μια επιχορήγηση από την πόλη το 2006, για να εγκαταστήσει αυτόν τον κήπο στον τελευταίο όροφο του κτιρίου όπου στεγάζεται, με βότανα, λαχανικά και λουλούδια.

Πηγαίνετε με τη δική σας τσάντα στο κατάστημα, με το ποδήλατο στη δουλειά, αντικαταστήσατε τα μπιφτέκια με κινόα, καθώς και τη ραγισμένη οθόνη του smartphone σας, αντί να αγοράσετε ένα καινούριο; Είστε μια πράσινη μηχανή!
Η τελευταία έρευνα Greendex, που διεξήχθη από το National Geographic και την εταιρεία συμβούλων έρευνας GlobeScan, δείχνει ότι οι καταναλωτές σε πολλές χώρες, υιοθετούν φιλικές προς το περιβάλλον συμπεριφορές, ενώ άλλοι ζουν μέσα στη σπατάλη του καταναλωτικού πολιτισμού.
Φαίνεται ότι ο τομέας πάσχει από στασιμότητα. Γι' αυτό είναι απαραίτητο να συντελεστεί μια πλανητική επανάσταση!

Χάρτης των χωρών που περιλαμβάνονται στην greendex.



Η Greendex είναι μια ποσοτική μελέτη 18.000 καταναλωτών σε σύνολο 18 χωρών (14 το 2008, 17 το 2009 μέχρι το 2012) σχετικά με την κατανάλωση ενέργειας, τη διατήρηση, τη μεταφορά, την παραγωγή τροφίμων, τη χρήση πράσινων αντί συμβατικών προϊόντων, τις αντιλήψεις για το περιβάλλον και την αειφορία, και τις περιβαλλοντικές ανησυχίες.
Μια ομάδα διεθνών εμπειρογνωμόνων καθόρισε τις συμπεριφορές που ήταν πιο κρίσιμο για να ερευνηθούν.
Το 2014 συμμετείχαν στην έρευνα 18.000 άνθρωποι από 18 χώρες και εκτιμήθηκαν οι περιβαλλοντικές τους στάσεις και αντιλήψεις - και η βιωσιμότητα ή αλλιώς αειφορία των επιλογών τους - σε ό,τι αφορά απλές καθημερινές συνήθειες, όπως είναι η στέγαση, οι μεταφορές, τα τρόφιμα και τα καταναλωτικά αγαθά.
Στην πρώτη έρευνα, που κυκλοφόρησε το 2008, περιλαμβάνονταν 14 χώρες. Η τελευταία έρευνα, του 2014, είναι η πέμπτη στη σειρά, και περιλαμβάνει καταναλωτές από Αργεντινή, Αυστραλία, Βραζιλία, Καναδά, Κίνα, Γαλλία, Γερμανία, Μεγάλη Βρετανία, Ουγγαρία, Ινδία, Ιαπωνία, Μεξικό, Ρωσία, Ισπανία, Νότια Κορέα, Σουηδία, Ηνωμένες Πολιτείες και για πρώτη φορά, από τη Νότια Αφρική.
Η έρευνα είχε ερωτήσεις σχετικά με 65 θέματα. Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις, όπως πόσο σημαντική είναι γι' αυτούς η αγορά ενός πολυτελούς αυτοκινήτου ή ενός μεγάλου σπιτιού, αν προτιμούν τα προϊόντα μιας χρήσης και όχι τα πράγματα που χρειάζεται να πλυθούν για να επαναχρησιμοποιηθούν, αν είναι σημαντικό να γνωρίζουν την προέλευση των τροφίμων τους, και αν κρατούν το θερμοστάτη χαμηλά για εξοικονόμηση ενέργειας.
Ορισμένα σημαντικά συμπεράσματα:
1. Σε κάποιες χώρες η συμπεριφορά των καταναλωτών βελτιώθηκε. Στις μισές από τις χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα - την Αργεντινή, την Αυστραλία, τη Μεγάλη Βρετανία, την Ουγγαρία, την Ινδία, το Μεξικό, τη Ρωσία, τη Σουηδία, και τη Νότια Κορέα - οι άνθρωποι ενήργησαν με πιο φιλικούς προς το περιβάλλον τρόπους από ό,τι το 2012. Για παράδειγμα, οι Ρώσοι χρησιμοποιούν περισσότερο τα μέσα μαζικής μεταφοράς, και οι Βρετανοί καταναλωτές αγοράζουν περισσότερο πράσινη ηλεκτρική ενέργεια.
Αλλά, σε πέντε χώρες - Καναδά, Κίνα, Γερμανία, Ιαπωνία και Ηνωμένες Πολιτείες - αναφέρθηκε ότι οι συνήθειες των ανθρώπων ήταν λιγότερο βιώσιμες από ό,τι στην προηγούμενη έρευνα. 68% των Γερμανών πίνουν εμφιαλωμένο νερό καθημερινά, και οι Καναδοί στην πλειοψηφία τους κατέχουν τουλάχιστον δύο αυτοκίνητα ή φορτηγά.
2. H ανησυχία για το περιβάλλον αυξάνεται. Μια μικρή πλειοψηφία των καταναλωτών - 51% - συμφωνούν ότι η υπερθέρμανση του πλανήτη θα επηρεάσει αρνητικά τη δική τους ζωή. Οι Λατινοαμερικάνοι φαίνεται ότι είναι οι πιο ευαισθητοποιημένοι, με περισσότερους από τρεις στους τέσσερις Βραζιλιάνους να έχουν την πεποίθηση ότι η κλιματική αλλαγή θα τους επηρεάσει προσωπικά.
Παρά τις πλημμύρες στη Σουηδία και τη Γερμανία, τα κύματα καύσωνα στη Βρετανία, τις πυρκαγιές στον Καναδά, και τις αμμοθύελλες στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι καταναλωτές σε αυτές τις εύπορες χώρες αισθάνονται λιγότερο απειλούμενοι. "Ζούμε στη γη της αφθονίας", δήλωσε η διευθύντρια της έρευνας Susan Frazier, μεταφέροντας την επικρατούσα στάση σε πολλές βιομηχανικές χώρες, "και οι ανησυχίες είναι εντελώς γελοίες, γι 'αυτό εμείς δεν ανησυχούμε".
3. Περισσότεροι άνθρωποι εμπιστεύονται την επιστήμη. Οι ερωτηθέντες σε 11 από τις 18 χώρες δείχνουν αυξανόμενη αποδοχή - 68% - στην αντίληψη ότι η ανθρώπινη δραστηριότητα είναι η αιτία της κλιματικής αλλαγής. Αλλά ο σκεπτικισμός αφθονεί στον βιομηχανικό κόσμο. Οι Ιάπωνες, οι Βρετανοί και οι Αυστραλοί καταναλωτές αμφιβάλλουν για την ανθρώπινη επίδραση στην υπερθέρμανση του πλανήτη, και οι Αμερικανοί φαίνονται ως οι πιο δύσπιστοι. "Δεν με εκπλήσσει, δεδομένης της παραπληροφόρησης που έχουμε δει στα μέσα ενημέρωσης των ΗΠΑ", λέει η Whan. 'Είναι θλιβερό το ότι στη χώρα με τη μεγαλύτερη κατά κεφαλήν κατανάλωση, παρατηρείται η μικρότερη προθυμία αλλαγής, προσαρμογής και ανάληψης του μεριδίου ευθύνης που αναλογεί στον καθένα."
4. Οι Αμερικανοί αντιστέκονται στις "πράσινες" συνήθειες. Όπως και στις προηγούμενες έρευνες Greendex, οι Αμερικανοί καταλαμβάνουν την τελευταία θέση συνολικά στις περιβαλλοντικές συμπεριφορές και συνήθειες, εκτός από τα θέματα των τροφίμων, για τα οποία βρίσκονται στη 15η θέση. Σχεδόν ένα στα τέσσερα αμερικανικά νοικοκυριά διαθέτει τέσσερις ή περισσότερες τηλεοράσεις. Οι Αμερικανοί επίσης στην πλειοψηφία τους αποφεύγουν φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα, και καταναλώνουν περισσότερα συσκευασμένα και επεξεργασμένα τρόφιμα από ό,τι οι άνθρωποι στις περισσότερες άλλες χώρες. Επίσης, στην έρευνα του 2012, οι περισσότεροι Αμερικανοί λένε ότι βλέπουν την ιδιοκτησία ενός μεγάλου σπίτιού ως ένα σημαντικό στόχο στη ζωή τους.
5. Ο Καναδάς είναι σε μια μη βιώσιμη πορεία. Στις ΗΠΑ, οι καταναλωτές μπορεί να διακρίνονται για τις μη βιώσιμες συνήθειές τους, αλλά οι Καναδοί προσπαθούν να καλύψουν τη διαφορά με τους Αμερικανούς. Οι Καναδοί καταναλωτές σημείωσαν τη μεγαλύτερη μείωση επιδόσεων στις περιβαλλοντικά υγιείς συνήθειες από το 2012. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, τον Καναδά, και άλλες βιομηχανικές χώρες, λέει η Nicole Darnall, ερευνήτρια στη Σχολή Αειφορίας Arizona State University, "κυριαρχεί η αντίληψη ότι όταν κάνουμε κάτι με συγκεκριμένο τρόπο που φαίνεται να λειτουργεί, δεν υπάρχει λόγος να το διορθώσουμε".  
6. Οι λιγότερο συνειδητοποιημένοι αισθάνονται τις λιγότερες ενοχές. Όπως και στις προηγούμενες έρευνες, οι χειρότεροι παραβάτες δεν εξέφραζαν την παραμικρή ενοχή για το μέγεθος του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος. Οι Βρετανοί, οι Γερμανοί και οι Σουηδοί καταναλωτές, όχι μόνο δεν αισθάνονται την παραμικρή τύψη, αλλά επίσης διατείνονται ότι δεν θα αλλάξουν τους τρόπους τους, παρόλο που γνωρίζουν πόσο χαμηλά έχει σκοράρει η χώρα τους στο Greendex. "Οι άνθρωποι στα βόρεια τείνουν να καταδεικνύουν τις κυβερνήσεις ως υπεύθυνες, και όχι τα άτομα," λέει η Whan. "Υπάρχει μια έλλειψη ατομικής ιδιοκτησίας των προβλημάτων."
7. Η ελπίδα και το ανεκμετάλλευτο δυναμικό του αναπτυσσόμενου κόσμου. Η ανία του βιομηχανικού κόσμου έρχεται σε έντονη αντίθεση με την κυρίαρχη στάση στις μεγάλες αναπτυσσόμενες οικονομίες. Οι καταναλωτές στην Ινδία και την Κίνα επανέλαβαν την πρώτη και δεύτερη θέση τους αντίστοιχα στην κατάταξη των ετών 2012 και 2014. Οι Ινδοί πρώτευσαν σε όλες τις κατηγορίες, εκτός από μία που αφορούσε τα είδη των προϊόντων που αγοράζουν, στην οποία ήρθαν στη δεύτερη θέση μετά τους Νοτιοκορεάτες, που σκόραραν την τρίτη υψηλότερη επίδοση συνολικά. Δύο άλλες αναδυόμενες οικονομίες, η Βραζιλία και η Αργεντινή, οριστικοποίησαν τις πέντε κορυφαίες πράσινες χώρες. Παρά το γεγονός ότι οι καταναλωτές στις πράσινες χώρες αισθάνονται σχετικά ανίσχυροι, είναι οι πιο δεκτικοί στις προσπάθειες αλλαγής προς το καλύτερο.
Όταν ζητήθηκε η άποψή τους για το προσωπικό τους αντίκτυπο στο περιβάλλον, Μεξικάνοι, Βραζιλιάνοι, Ινδοί, και Αργεντινοί εκδήλωσαν την πρόθεσή τους να αλλάξουν τον τρόπο που ζουν, όπως, για παράδειγμα, να τρώνε λιγότερο κρέας. Όμως, αυξάνονται οι ανησυχητικές ενδείξεις καθώς οι αναδυόμενες οικονομίες γίνονται πλουσιότερες. Οι Κινέζοι καταναλωτές είναι πλέον πιο πιθανό να πουν ότι το να έχουν στην ιδιοκτησία τους ένα μεγάλο σπίτι είναι ένας πολύ σημαντικός στόχος ζωής. Και περισσότεροι καταναλωτές στην Κίνα, την Ινδία και το Μεξικό ανέφεραν ότι οδηγούν μόνοι (1 άτομο σε κάθε αυτοκίνητο δεν είναι "πράσινη" συνήθεια) σε σχέση με το 2012.
8. Η επισκευή, η επαναχρησιμοποίηση και η ανακύκλωση είναι συνήθειες που βρίσκονται σε ανοδική πορεία. Σε 17 από τις 18 χώρες, οι καταναλωτές λένε ότι θα προτιμούσαν να επισκευάσουν παρά να αντικαταστήσουν ένα χαλασμένο προϊόν. Για τους Κινέζους και τους Γερμανούς καταναλωτές το πιο πιθανό να διορθώσουν κάτι, ενώ για τους Ιάπωνες καταναλωτές το λιγότερο πιθανό. Οι Αμερικανοί και Γάλλοι καταναλωτές είναι πιο πιθανό να αντικαταστήσουν τα αντικείμενα που χρησιμοποιήθηκαν με νέα, ενώ Καναδοί, Άγγλοι και Αυστραλοί είναι οι μεγαλύτεροι ανακυκλωτές. Η Darnall λέει ότι η οικονομική κρίση μπορεί να έπαιξε κάποιο ρόλο στη μείωση των αποβλήτων, αλλά ελπίζει ότι οι καταναλωτές θα διατηρήσουν τις νέες ρουτίνες τους, πολύ καιρό μετά το τέλος της παγκόσμιας ύφεσης. "Αυτό", λέει, "θα είναι το πραγματικό σήμα κατατεθέν της αλλαγής".
Διαβάστηκε 1939 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Σάββατο, 27 Σεπτεμβρίου 2014 20:08
Σοφία Αντωνοπούλου

Διαχειρίστρια του AromaFarm.gr

Ιστότοπος: www.aromafarm.gr E-mail Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « ΦυτοΖωούμε... Γνωριμία με το Οικοσκόπιο »