Κυριακή, 15 Σεπτεμβρίου 2013 16:18

Τα Λιπαρά ω-3, το πρόχειρο φαγητό και ο σύνδεσμος ανάμεσα στη βία και στη διατροφή μας

Γράφτηκε από 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
Σύμφωνα με έρευνα Βρετανών και Αμερικανών επιστημόνων, η ανεπαρκής διατροφή μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στη δημιουργία επιθετικών συμπεριφορών.

Ο Ντ. κάθεται μπροστά μας νηφάλιος, σοβαρός και συνεργάσιμος, ένα θαύμα, όπως δηλώνει και ο ίδιος. Θέλει να ξέρουμε τι τον έσωσε μετά από 20 χρόνια στους δρόμους: «Το μυαλό μου δουλεύει. Μου έδωσαν ένα είδος χαπιού και άλλαξα. Εγώ και ο εαυτός μου αλλάξαμε».

Μπαινοβγήκε στις φυλακές τόσες πολλές φορές, που έχασε το μέτρημα για τις καταδίκες του. «Μεθούσα, ήμουν διαταραγμένος, έκανα καταχρήσεις και απρόκλητες επιθέσεις. Πόσες φορές μπήκα στη φυλακή; Δεν θυμάμαι, αλλά ήταν τόσες πολλές φορές, που η φυλακή ήταν το δεύτερο σπίτι μου».

Ο Ντ. πήρε μέρος σε μια κλινική έρευνα του Αμερικανικού Ινστιτούτου Υγείας. Η έρευνα μελετά την επίδραση των συμπληρωμάτων διατροφής με ω-3 λιπαρά οξέα στον εγκέφαλο, καθώς τα χάπια που συντέλεσαν στο θαύμα του Ντ. είναι δόσεις λαδιού ψαριών.

Τα αποτελέσματα της έρευνας βρίσκονται στο επίκεντρο των συζητήσεων για το έγκλημα και τη σωφρονιστική, και πυροδοτούν τα θεμέλια της ποινικής δικαιοσύνης, καθώς σύμφωνα με τα πορίσματά της, τα άτομα δεν είναι πάντα υπεύθυνα για την επιθετική τους συμπεριφορά, εφόσον αυτή μπορεί να οφείλεται στην ελλιπή διατροφή.

Συγκεκριμένα, η έρευνα κατέδειξε ότι όταν οι νεαροί φυλακισμένοι διατρέφονταν με είδη διατροφής πλούσια σε πολυβιταμίνες, μεταλλικά στοιχεία και τα αναγκαία λιπαρά οξέα, ο αριθμός των βίαιων περιστατικών που σημειώθηκαν εντός της φυλακής μειώθηκε κατά 37%. Παρόλο που κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι η φτωχή διατροφή μπορεί από μόνη της να προκαλέσει σύνθετα κοινωνικά προβλήματα, ωστόσο είναι εμφανής η σύνδεση μεταξύ διατροφής και αντικοινωνικής συμπεριφοράς, με την έννοια ότι η κακή διατροφή προκαλεί κακή συμπεριφορά και η καλή διατροφή την προλαμβάνει.

Οι αρμόδιες αρχές της Δανίας έχουν ήδη ξεκινήσει μια παρόμοια έρευνα, για να διαπιστωθεί εάν τα συμπληρώματα διατροφής θα έχουν την ίδια επίδραση και στον δικό τους πληθυσμό των φυλακών. Επίσης, διαπιστώθηκε ότι το λάδι ψαριών βελτίωσε τη συμπεριφορά και μείωσε την επιθετικότητα των παιδιών με δυσκολίες συμπεριφοράς στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Ελλιπής διατροφή

Για τους κλινικούς ερευνητές, η περίπτωση του Ντ. Δεν είναι θαύμα, αλλά αποτέλεσμα των βιοχημικών αντιδράσεων που συμβαίνουν στην κυτταρική μεμβράνη του εγκεφάλου, εφόσον η διατροφή επιδρά στη δομή και τη λειτουργία του.

Στις μέρες μας υποφέρουμε από επιδημία έλλειψης. Όπως ακριβώς η έλλειψη βιταμίνης C προκαλεί σκορβούτο, η έλλειψη των αναγκαίων λιπιδίων από τον εγκέφαλο και των θρεπτικών συστατικών που χρειάζονται για τον μεταβολισμό τους προκαλεί μια σειρά προβλημάτων που σχετίζονται με την εγκεφαλική λειτουργία, από κατάθλιψη έως επιθετικότητα. Δεν συμφωνούν όλοι οι ειδικοί, αλλά εάν τα αποτελέσματα της έρευνας είναι ορθά, οι συνέπειες είναι πολύ σοβαρές. Η πανδημία των περιστατικών βίας στις δυτικές κοινωνίες μπορεί να σχετίζεται με ό,τι τρώμε ή μάλλον ό,τι δεν τρώμε. Το πρόχειρο φαγητό δεν μας αρρωσταίνει μόνο, αλλά μπορεί να μας κάνει τρελούς και κακούς επίσης.

Τα αποτελέσματα της έρευνας δοκιμάστηκαν σε νέους κρατουμένους, ηλικίας 17-21 ετών, καταδικασμένους για σοβαρά εγκλήματα, με βίαια ξεσπάσματα θυμού στη φυλακή. Παρόλο που οι κρατούμενοι προτιμούσαν λευκό ψωμί, κρέας και γλυκίσματα, αντί για φρούτα και λαχανικά, το προσωπικό τους ενθάρρυνε να τρώνε υγιεινά. Πολύ γρήγορα το προσωπικό διαπίστωσε μια σημαντική πτώση των περιστατικών κακής συμπεριφοράς. «Εφαρμόσαμε μια πολιτική κινήτρων – αντικινήτρων, κι έτσι θέλουμε να πιστεύουμε ότι η βελτίωση οφείλεται σε κάτι παραπάνω από λίγες βιταμίνες, αλλά συνηθίζαμε να αστειευόμαστε με τα χαπάκια», λέει ο υπεύθυνος του προσωπικού.

Οι αλλαγές του περασμένου αιώνα στις διατροφικές μας συνήθειες είναι ένα μεγάλο μη ελεγχόμενο πείραμα, που μπορεί να έχει συντελέσει στην έξαρση των κρουσμάτων βίας, κατάθλιψης και καρδιαγγειακών θανάτων. Τώρα πλέον έχουμε αρκετές αποδείξεις ώστε να προσπαθήσουμε να τις ξαναλλάξουμε και μάλιστα ριζικά!

Η «επιθετική» δίαιτα των κρατουμένων (πραγματικό παράδειγμα)

Πρωινό: τίποτα (ύπνος)
Πρόγευμα: τίποτα (ύπνος)
Μεσημέρι: 4 ή 5 κούπες καφέ με γάλα και 2 ½ γεμάτα κουταλάκια του γλυκού ζάχαρη Απογευματινό: 3 ή 4 κούπες καφέ με γάλα και 2 ½ γεμάτα κουταλάκια του γλυκού ζάχαρη Βραδινό: τσιπς, αυγό, κέτσαπ, δύο φέτες λευκό ψωμί, 5 κούπες τσάι ή καφέ με γάλα και ζάχαρη, 20 τσιγάρα, και αν περισσεύουν χρήματα, γλυκά και 3-4 κουτάκια μπύρα
Διαβάστηκε 2270 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Κυριακή, 15 Σεπτεμβρίου 2013 16:35
Σοφία Αντωνοπούλου

Διαχειρίστρια του AromaFarm.gr

Ιστότοπος: www.aromafarm.gr E-mail Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.