Κυριακή, 20 Οκτωβρίου 2013 11:43

Ο επιχειρηματίας αγρότης

Γράφτηκε από 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
Η εμφάνιση της επιχειρηματικότητας στη γεωργία μας ξεκίνησε και εντάθηκε με την υλοποίηση των αναδιαρθρωτικών προγραμμάτων της Ε.Ε., με την υλοποίηση των Σχεδίων Βελτίωσης, με την ανάπτυξη του τομέα των κηπευτικών υπό κάλυψη σε θερμοκήπια, με την επιβολή κανόνων ποιοτικής παραγωγής.

Πολλοί υποστηρίζουν ότι οι αγροτικές εκμεταλλεύσεις/επιχειρήσεις δεν πρέπει να περιορίζουν τις δραστηριότητές τους σε μία και μοναδική παραγωγή, γιατί υπάρχει πάντα ο κίνδυνος των φυσικών καταστροφών και απώλειας του ετήσιου εισοδήματος των παραγωγών. Αυτή η ανησυχία όμως, από τη στιγμή που η παραγωγή της εκμετάλλευσης/επιχείρησης είναι ασφαλισμένη στον ΕΛΓΑ, δεν ευσταθεί απολύτως.

Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑ ΑΓΡΟΤΗ

Επιχειρηματίας αγρότης είναι αυτός που συνδυάζει τους φυσικούς πόρους (γη, νερό, κλίμα), το κεφάλαιο (χρηματικό, επενδυμένο σε κτίσματα, ή μηχανήματα, δενδρώνες, ζώα), τους ανθρώπινους πόρους και τη γνώση με στόχο την παραγωγή και διάθεση στην αγορά αγροτικών προϊόντων υψηλών ποιοτικών προδιαγραφών (πρώτες ύλες, τρόφιμα, ζωοτροφές, ενέργεια) με το χαμηλότερο δυνατό κόστος, προκειμένου να αποκομίσει από τη δραστηριότητά του αυτή εισόδημα και κέρδος.

Ο επιχειρηματίας αγρότης επεκτείνει τις δραστηριότητές του, πέρα από την παραγωγή, και στη μεταποίηση και στην εμπορία των προϊόντων του, με στόχο να αποκομίζει το μέγιστο των εισοδημάτων που προέρχονται από την αγροτική του δραστηριότητα, πολλές φορές μάλιστα και σε υπηρεσίες, όπως αυτές του αγροτουρισμού, από τις οποίες επιδιώκει να εξασφαλίσει πλήρη απασχόληση γι’αυτόν και τα μέλη της οικογένειάς του και να αυξήσει τα εισοδήματά του.

Με ποιους συνομιλούμε τακτικότερα;

Οι πιο τακτικοί συνομιλητές του αγρότη είναι οι προμηθευτές των εισροών του, οι αγοραστές των προϊόντων του, ο συνεταιρισμός του, ο αγροτικός σύλλογος, η τράπεζα με την οποία συνεργάζεται, οι γεωπόνοι του Γραφείου Αγροτικής Ανάπτυξης της περιοχής του ή της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, ο λογιστής του και οι συνδημότες του.

Τα Σχέδια Δράσης αφορούν αποκλειστικά τους πρωτοεισερχόμενους στο αγροτικό επάγγελμα. Όπως προαναφέρθηκε, έχει ως βασικό στόχο να κατευθύνει τους νέους αγρότες να λειτουργούν βάσει προγράμματος.
Τα Σχέδια Βελτίωσης αφορούν το σύνολο του αγροτικού κόσμου. Τα Σχέδια Βελτίωσης έχουν στόχο τη βελτίωση των όρων δράσης, παραγωγής και λειτουργίας των αγροτικών εκμεταλλεύσεων.

Στρατηγικό είναι ένα μακροχρόνιο πρόγραμμα που βάζει όραμα για το πού θα βρίσκεται μία επιχείρηση σε τρία, πέντε ή δέκα χρόνια.
Επιχειρησιακό είναι το ετήσιο ή μεγαλύτερης διάρκειας πρόγραμμα μιας επιχείρησης που εξυπηρετεί το στόχο της υλοποίησης του στρατηγικού προγράμματος.

Αν το βασικό πρόβλημα, αυτό που οδήγησε στην εμφάνιση του «μεσάζοντα», ήταν η γεωγραφική απόσταση και η έλλειψη επικοινωνίας ανάμεσα στις δύο πλευρές, τότε ίσως θα μπορούσε να βρεθεί λύση. Το διαδίκτυο, που προσφέρει μια πολύπλευρη μορφή επικοινωνίας, όχι μόνο του «ένα προς τους πολλούς» όπως στα συμβατικά ΜΜΕ, αλλά και του «ένα προς ένα» και των «πολλών προς τους πολλούς» και των «πολλών προς τον ένα», θα μπορούσε να προσφέρει μια άμεση επικοινωνία ανάμεσα στους δύο κύριους ενδιαφερομένους της παραγωγικής αλυσίδας, τον παραγωγό και τον καταναλωτή.

Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι ο παραγωγός να δώσει στο χρήστη τη δυνατότητα να τον βρει και βέβαια, μετέπειτα να τον πείσει ν’αγοράσει το προϊόν του.

Πράγματι, όλα δείχνουν ότι –τουλάχιστον στο δυτικό ανεπτυγμένο κόσμο, τις δύο τελευταίες δεκαετίες- κάνει την εμφάνισή του ένας νέος τύπος καταναλωτή, ο οποίος μπορεί να έχει ακόμα ένα σχετικά μικρό μερίδιο στο σύνολο της αγοράς, αλλά εμφανίζει μια αναμφισβήτητη δυναμική.

Αυτός ο καταναλωτής είναι περισσότερο ενημερωμένος, έχει τη δυνατότητα να εκφράζει καλύτερα και ευκολότερα τις προτιμήσεις του, που τώρα πια είναι πιο εξειδικευμένες, έχει πρόσβαση στην πληροφορία, κάτι που του δίνει τη δυνατότητα να κατανοεί ταυτόχρονα περισσότερο και τη δύναμή του.

Σε μια τέτοια προοπτική, τα μειονεκτήματα του μικρού μεγέθους της επιχείρησης και του μικρού μεγέθους της παραγωγής ή ακόμα και τα μειονεκτήματα του τόπου εγκατάστασής της, μπορούν να γίνουν πλεονεκτήματα, ενώ ακόμα περισσότερο, δυναμικές πρωτοβουλίες μπορούν να αναπτυχθούν πλέον με σημαντικές δυνατότητες επιτυχίας από άτομα ή και ομάδες μεμονωμένων παραγωγών.

Σε αυτή την τεράστια παγκόσμια «ψηφιακή αγορά», η οποία αυξάνεται με ρυθμούς πρωτόγνωρους στην ιστορία της ανθρωπότητας, το πρόβλημα δεν είναι «αν υπάρχει αγορά για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες μου», αλλά «πού και πώς θα βρω, μέσα σε αυτούς τους τεράστιους αριθμούς χρηστών, εκείνους τους χρήστες που έχουν ανάγκη περισσότερο από τους άλλους, τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μου» ή καλύτερα «πώς θα με βρουν, μέσα σε όλο αυτόν τον όγκο των πληροφοριών που αυτή τη στιγμή διατίθεται στο διαδίκτυο, εκείνοι οι καταναλωτές που περισσότερο από όλους έχουν ανάγκη τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μου;»

Ένα από τα αποτελέσματα της ανάπτυξης του διαδικτύου και των εφαρμογών του, ήταν ότι έδωσε στον επιχειρηματία τη δυνατότητα, να περάσει τα σύνορα της στενής γεωγραφικής του εμβέλειας και να απευθυνθεί σε μια διευρυμένη - απομακρυσμένη αγορά. Υπηρεσίες και προϊόντα, που από την ίδια τους τη φύση ή και τη γεωγραφική θέση παραγωγής, απευθύνονται στην περιορισμένη και συγκεκριμένη τοπική αγορά, σήμερα, είναι εν δυνάμει προϊόντα και υπηρεσίες που μπορούν να φτάσουν στη διευρυμένη -παγκόσμια, εξίσου συγκεκριμένη, αλλά πολύ μεγαλύτερη αριθμητικά αγορά.

ΤΟ ΠΡΟΦΙΛ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑ ΑΓΡΟΤΗ

Ο Έλληνας επιχειρηματίας αγρότης:
• Στοχεύει στο κέρδος και την επέκταση των δραστηριοτήτων του.
• Αλλάζει τη μορφή της καλλιέργειάς του, μετακινούμενος προς μορφές περισσότερο εντατικές ή βιολογικές ή υψηλής τεχνολογίας.
• Επεκτείνει τις δραστηριότητές του, σε τομείς μεταποίησης ή/και εμπορίας.
• Χρησιμοποιεί περισσότερη εξαρτημένη εργασία, αποδεσμεύοντας τα μέλη της οικογένειας (μερικώς τουλάχιστον).
• Αυξάνει το μέγεθος της εκμετάλλευσής του, αγοράζοντας ή ενοικιάζοντας κτήματα.
• Είναι περισσότερο αποδοτικός στις δραστηριότητές του.
• Χρησιμοποιεί και άλλα κανάλια διάθεσης των προϊόντων πέρα από αυτά του μεσάζοντα εμπόρου ή του συνεταιρισμού.
• Προσφεύγει συχνότερα στις συμβουλές ειδικών, αντί να προσεγγίζει τα προβλήματά του με «ερασιτεχνικό» τρόπο.
• Δίνει προτεραιότητα σε θέματα επενδύσεων και κοστολόγησης τιμολόγησης των προϊόντων.
• Μελετάει επιστημονικά τα θέματα πριν αποφασίσει.
• Επιδιώκει συνεργασίες.
• Αναζητά την ενημέρωση-πληροφόρηση.

Συμπεράσματα από την έρευνα που διεξήγαγε η Ομάδα Έρευνας του Πανεπιστημίου Πειραιά για την Επιχειρηματικότητα στον αγροτικό τομέα, υπό τη διεύθυνση του καθηγητή κ. Ιωσήφ Χασίδ, για το προφίλ του Έλληνα επιχειρηματία αγρότη.
Διαβάστηκε 2381 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Κυριακή, 20 Οκτωβρίου 2013 16:53
Σοφία Αντωνοπούλου

Διαχειρίστρια του AromaFarm.gr

Ιστότοπος: www.aromafarm.gr E-mail Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.