Κυριακή, 20 Οκτωβρίου 2013 13:00

Επιχειρηματικότητα ευκαιρίας ή επιχειρηματικότητα ανάγκης;

Γράφτηκε από 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
Ειδικά για την Ελλάδα του 2011 και 2012, παρατηρήθηκε έντονη αύξηση στον αριθμό των αυτοαπασχολουμένων και των επιχειρηματιών, μετά τον κορεσμό σε θέσεις απασχόλησης στον δημόσιο τομέα, ενώ προβλέπεται να ενταθεί ακόμη περισσότερο ενόψει των προκείμενων διαρθρωτικών αλλαγών και της επικείμενης συρρίκνωσης του δημόσιου τομέα, σύμφωνα με αναγγελίες των τελευταίων κυβερνήσεων (Παπανδρέου, Παπαδήμου κ.λπ.) αλλά και τις σχετικές πιέσεις από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ). Στην πλειοψηφία τους όμως οι επιχειρηματικές αυτές προσπάθειες υστερούσαν ως προς την καινοτομικότητα και τη δημιουργικότητα με επικέντρωση στο εμπόριο-μεταπώληση αγαθών και στην παροχή «κλασσικών» υπηρεσιών και μάλιστα με επιδοτήσεις από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους για την ενίσχυση της απασχόλησης μέσω της «επιχειρηματικότητας».

Η κουλτούρα ενός έθνους σκιαγραφείται συνήθως σε πέντε διαστάσεις. Μια από αυτές είναι η «αποφυγή της αβεβαιότητας» (uncertainty avoidance), που αποτελεί και τον πρώτο λόγο αρνητικού κλίματος. Η διάσταση της αποφυγής της αβεβαιότητας αναφέρεται στον βαθμό στον οποίο τα μέλη μιας ομάδας αισθάνονται άβολα όταν υπάρχουν αβεβαιότητα και διφορούμενες καταστάσεις. Η «αποφυγή της αβεβαιότητας» οδηγεί από τη μια στην υποστήριξη πεποιθήσεων που υπόσχονται ασφάλεια και βεβαιότητα και από την άλλη στη δημιουργία και διατήρηση θεσμών που προστατεύουν την ομοιομορφία. Η Ελλάδα χαρακτηρίζεται από πολύ υψηλή αποφυγή αβεβαιότητας, και, συνεπώς, η διάθεση των Ελλήνων να ασχοληθούν περισσότερο με την «επιχειρηματικότητα ανάγκης» και όχι με την «επιχειρηματικότητα ευκαιρίας» εξηγείται σε κάποιο βαθμό από τη συγκεκριμένη διάσταση της εθνικής κουλτούρας.

Ο δεύτερος λόγος αφορά το γραφειοκρατικό και οικονομικό περιβάλλον της χώρας το οποίο δημιουργεί σημαντικό συναλλακτικό κόστος (transaction cost), αφενός μεν λόγω τόσο της ήδη υπάρχουσας γραφειοκρατίας όσο και της απρόβλεπτης γραφειοκρατίας, αφετέρου δε λόγω της προαναγγελθείσας αύξησης της φορολογίας, ενισχύοντας έτσι σημαντικά την αβεβαιότητα και κατά συνέπεια το συναλλακτικό κράτος. Σε πρώτο επίπεδο το συγκεκριμένο περιβάλλον επηρεάζει κυρίως την «επιχειρηματικότητα ευκαιρίας». Εάν όμως αυτό διατηρηθεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, επηρεάζεται σοβαρά και η «επιχειρηματικότητα ανάγκης».
Διαβάστηκε 2382 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Κυριακή, 20 Οκτωβρίου 2013 16:37
Σοφία Αντωνοπούλου

Διαχειρίστρια του AromaFarm.gr

Ιστότοπος: www.aromafarm.gr E-mail Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.